۱۴۰۲ خرداد ۲۷, شنبه

پشت پرده گفتگوهای هسته ای چه خبر است؟

 

پشت پرده گفتگوهای هسته ای چه خبر است؟


 اظهار نظرها در باره گفتگوهای هسته ای میان ایران و امریکا و نفی و اثبات موافقان و مخالفان این فرآیند و صحت و سقم ادعا ها و تحلیلهای کارشناسان سیاسی و نیز حدس و گمان های مطرح در این زمینه، این مساله را حساس کرده و در معرض تفسیرهای گوناگون و حتی گاه متعارض قرار داده است.

اگرچه انتشار اطلاعات جهت دار و عمدتا نادرست از سوی رسانه‌های خارجی در نگاه اول از پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌ها حکایت می‌کند لیکن جهت گیری اصلی فضاسازی‌های انجام شده از سوی این رسانه‌ها تلاش مجدد برای شرطی سازی بازارهای داخلی ایران است.

در همین راستا؛ از حدود یک هفته قبل و بعد از انتشار خبر جعلی روزنامه اسرائیلی هاآرتص درباره  «گفتگوی محرمانه ایران و آمریکا و نزدیک شدن طرفین به توافق و همچنین انتشار اخبار غیر رسمی درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی، عراق و...» بازارهای ارز، طلا، سکه و تا حدودی خودرو دچار نوسان نزولی شد.

هاآرتص در گزارش خود با اشاره به برخی جزییات ادعایی، نوشته است: تماس‌های بین ایالات متحده و ایران در تلاش برای دستیابی به توافق بر سر توافق هسته‌ای در چند روز گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته و مقامات اسرائیل می‌گویند که مذاکرات با سرعتی بیش از حد انتظار پیش می‌رود و این احتمال وجود دارد که دو طرف ظرف چند هفته به توافق برسند»

روز پنج‌شنبه نیز پایگاه خبری-تحلیلی میدل ایست‌آی در گزارشی از حصول یک توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داد که این گزارش هم مانند دیگر اخبار و گزارش‌های با مضمون توافق ایران و آمریکا به صورت گسترده از سوی رسانه‌های غربی و منطقه ای بازتاب داده شد.

این در حالی بود که؛ نه تنها نمایندگی ایران در سازمان ملل خبر توافق موقت با آمریکا را رد کرد، بلکه سخنگوی کاخ سفید نیز گزارش نقل شده از سوی پایگاه میدل ایست‌آی را تکذیب و اعلام کرد: «گزارش این رسانه، نادرست و گمراه‌کننده است

 

«پیتر استانو» سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: ما درباره گمانه‌زنی‌ها اظهارنظر نمی‌کنیم. تحول جدیدی در برجام رخ نداده است...

حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون مجلس دهم در خصوص مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده و تبعات احتمالی این مذاکرات گفت

 در خصوص مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده و تبعات احتمالی این مذاکرات گفت: «آن چه که تحت عنوان مذاکرات بین ایران و آمریکا مطرح است، تنها در یک بخش قابل تکذیب نیست. آن هم بخشی است که به مذاکرات تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران مرتبط است. اما این بخش اصلا ربطی به برجام ندارد. طرفین می‌دانند که تاریخ انقضای برجام سپری شده و آن چه که تحت عنوان برجام شناخته می‌شود قابل احیا نیست. ایران پس از حجم بالای هزینه‌هایی که متقبل شده، حاضر نیست زیر بار محدودیت‌های دوران برجام برود، مگر این که توافقی با جبران هزینه‌های وارد شده به ایران، شکل بگیرد

وی افزود: «شرط مهم دیگر در برجام جدید، پایداری آن و تصویب آن توسط کنگره آمریکا است. این موضوع نیز عملی نیست؛ بنابراین عملا موضوع احیای برجام مطرح نیست. آن چه که ضمن مذاکرات پنهان و پیدای طرفین ایرانی و آمریکایی مطرح می‌شود، حرکت به سمت یک توافق نانوشته است؛ توافق نانوشته‌ای که در عمل اقدامات ایران و امریکا را به حالت تعلیق در بیاورد. حتی طرفین الزامی هم نخواهند داشت این موضوع را تبدیل به یک متن مکتوب کنند. در این قرارداد، طرف آمریکایی می‌پذیرد که چشم خود را روی برخی مراودات اقتصادی ایران ببندد و بخشی از منابع مسدود شده ایران را بازگرداند، همچنین فرصت حضور ایران در بازار نفت فراهم می‌شود. در طرف مقابل ایران در قالب همین توافق نانوشته، سطح کلی غنی سازی را در حد فعلی حفظ می‌کند و به سمتی نمی‌رود که به ادعای آمریکایی‌ها خطرناک است

 

روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه ۱۵ ژوئن در گزارشی نوشت، براساس توافق جدید میان نمایندگان ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰درصد را متوقف می‌کند و حملات از طریق نیروهای نیابتی خود، علیه نیروهای آمریکایی از جمله پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف خواهد کرد.

نیویورک تایمز می‌گوید این جزئیات را از مقامات ایرانی دریافت کرده است.

طبق گزارش این روزنامه، ایران قرار است همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری کند.

 در چارچوب این توافق موقت، ایران انتظار دارد آمریکا از تشدید تحریم‌های اقتصادی و از توقیف نفتکش‌های ایرانی خودداری کند. همچنین آمریکا از صدور قطعنامه‌ها و تصمیمات و تحریم‌ها و مجازات‌های بین‌المللی در سازمان ملل متحد یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور خودداری خواهد کرد.

گفته می‌شود ایران زندانیان آمریکایی را آزاد می‌کند و در مقابل آمریکا هم میلیاردها دلار پول توقیف و مسدود شده ایران در کشورهای مختلف را آزاد خواهد کرد، اما تهران تنها می‌تواند این پول‌ها را برای اهداف بشردوستانه مثل خرید غذا و دارو، هزینه کند.

در چارچوب این توافق احتمالی جدید ۷ میلیارد دلار ایران در بانک‌های کره جنوبی هم آزاد خواهد شد، اما در یک بانک قطری نگهداری می‌شود و ایران می‌تواند از آن تنها برای مصارف بشردوستانه (از جمله غذا و دارو) خرج کند.

به تازگی نیز ۲.۷ میلیارد دلار پول ایران در عراق آزاد شد، اما ایران تنها می‌تواند از این پول هم برای خرید خوراک و دارو استفاده کند.

خبرنگاران نیویورک تایمز گفته‌اند اطلاعات این گزارش را از طریق مقامات اسرائیل، آمریکا و ایران به دست آورده‌اند اما نام این مقامات را فاش نکرده‌اند.

در این گزارش آمده است که دولت جو بایدن برای توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران و آزادی زندانیان آمریکایی به آرامی و بی سر و صدا با تهران در حال مذاکره است. این مذاکرات در راستای تلاش‌های آمریکا برای کاهش بحران و کاهش خطرات رویارویی نظامی با تهران انجام می‌گیرند.

هدف امریکا، دست یابی به توافق غیررسمی و غیرمکتوب است که برخی مسوولان ایرانی آن را "آتش‌بس سیاسی" نامیده‌اند.دورنمای از این توافق "کوچک"، منع افزایش تنش در روابط ایران و آمریکاست که روزنامه نیویورک تایمز آن را "دشمنی طولانی‌مدت" نامیده است. دولت بایدن اشتیاقی برای یک بحران جدید ندارد. آنها می‌خواهند اولویت و تمرکز روی اوکراین و روسیه باقی بماند.»

 درهمین حال، به نظر می‌رسد ایران معتقدست که تائید خبر مذاکرات به این حساسی، نوعی اعتماد در اقتصاد داخلی را نسبت به احتمال وقوع یک توافق افزایش و به تقویت پول کشور کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه درهمین رابطه گفت مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در مسقط پایتخت عمان محرمانه نبودو این بخشی از روند جاری است.مقامات عالی کشور هم به نظر می‌رسد از این روند حمایت می‌کنند.

 آنچه می توان ازورای این همه اخبار ضد ونقیض برداشت کرد این است مذاکراتی بین ایران وآمریکا درجریان است و این درشرایطی صورت می گیرد که اوضاع به نفع جمهوری اسلامی تغییر کرده و برعکس دوره گذشته دست بالا را دارد.درگیری امریکا دراوکراین، تحولات جدید درممالک عربی ازجمله ازسر گیری روابط ایران وعربستان ونزدیکی به چین وروسیه و پیمان همکاری شانگهای, واوروآسیا وبریکس  توازن قوا راتغییر داده است.درچنین وضعیتی است که ایران تمایلی به بازگشت برجام ومذاکرات هسته ای به دوره قبل راندارد وازتکرار آن شرایط یک جانبه ،بی دورنما وخیانت ملی پرهیز می کند.

تغییر شرایط کنونی منطقه وجهان و ضعف آمریکا، اوضاع سیاسی اپوزیسیون پروغرب راکه به ریسمان آمریکا آویزان شده بود، بشدت متزلزل کرده و آن را درشوک فروبرده است.

https://t.me/totoufan

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر